Hill se narodil do rodiny, kde motorsport nebyl jen koníčkem, ale životní vášní. Jeho otec, Graham Hill, byl legendou F1, jediným jezdcem, který získal tvz. Triple Crown, což je vítězství v Monaku, 24-hodinovce Le Mans a Indianapolis 500.
Tento úspěch udělal z Grahama Hilla jedno z nejznámějších jmen v historii motoristického sportu. Dětství jeho syna, Damona, bylo proto neodmyslitelně spojeno se závodem a vůní benzínu, ale jeho cesta do světa F1 nebyla přímočará. Ztráta otce, který tragicky zahynul při nehodě v roce 1975, znamenala začátek nelehké etapy.
Damon se však rozhodl pokračovat v jeho šlépějích, ale nebylo to hned od úvodu příliš růžové. Začínal na motokárách, ale tam se mu až tak nedařilo.
Až v momentě přestupu do Formule Ford se začal ukazovat jeho talent, kde si svou houževnatostí rychle získal pozornost. Jeho jezdecký styl byl agresivní a plný vášně, což mu pomohlo překonat počáteční problémy a postoupit výše. Pro Damona přitom nešlo jen o naplnění rodinné tradice, ale také o překonání sebe sama.
V sérii Formula 3000, která byla přestupní stanicí do nejvyšší ligy, se Damon dostal mezi špičkové jezdce. Tvrdě pracoval a to se ukázalo i v roce 1989, kdy se stal šampionem. Paradoxně, bez jediného vítězství v závodě.
Začátek kariéry ve Formuli 1 přišel pro Damona Hilla v roce 1992 s týmem Brabham, který byl v té době v obtížné situaci. Stáj zápasila s finančními problémy a tým se nacházel na pokraji zániku. Hill dostal příležitost, ale neměl k dispozici konkurenceschopné auto, což znamenalo, že většinou bojoval na konci startovního pole.
V roce 1993 přešel Hill do Williamsu, jednoho z nejlepších týmů v té době, kdy začal jako testovací jezdec a brzy získal místo řádného pilota po boku zkušeného Alaina Prosta. V této sezóně již získal 69 bodů a celkem 3. místo v pořadí.
V roce 1994 se stal lídrem týmu Williams poté, co Alain Prost ukončil kariéru a Ayrton Senna tragicky zahynul při nehodě během Velké ceny San Marin
V tomto roce se Hill ocitl poprvé v souboji o titul s Michaelem Schumacherem. Ten byl plný napětí, které vyvrcholilo kolizí v posledním závodě v Adelaide. Hill tak skončil druhý v celkovém hodnocení, jen bod za Schumacherem.
Následující sezóna byla pro Williams již komplikovaná. Přestože měl konkurenceschopné auto, německý rival Schumacher byl opět silný. Hill dokázal vyhrát několik závodů, ale během sezóny se dopustil několika chyb. Celkově tak znovu skončil druhý se ziskem 69 bodů, titul si znovu vyjel jeho rival z Benettonu, Schumacher .
V roce 1996 se Damon konečně dočkal vytouženého titulu mistra světa. Tým Williams mu poskytl špičkové auto FW18, které dominovalo startovnímu poli. Bylo to vidět už od úvodu, Hill vyhrál čtyři z prvních pěti závodů a získal důležitý náskok. Jeho největším soupeřem byl v této sezóně jeho týmový kolega Villeneuve.
Tento nováček naznačil svou budoucnost, ale tato sezóna měla kompletně patři právě Hillovi. Ten si díky svým zkušenostem už místo úspěšně udržel.
Klíčovým byl závod v Suzuce, kde vítězstvím zpečetil svůj první titul mistra světa. Celkem získal 97 bodů a suverénně ovládl pořadí jezdců. Zároveň se Damon Hill tímto titulem zapsal do historických rekordů spolu se svým otcem.
Stal se totiž prvním synem mistra světa, který sám dosáhl na vrchol. Pro rok 1997 tak pochopitelně měl znovu ta nejvyšší očekávání, ale přišlo zklamání. To první v momentě, kdy se tým Williams rozhodl neobnovit s ním smlouvu a tak musel přestoupit do slabšího týmu Arrows. To druhé následně během celého průběhu sezóny.
V novém týmu totiž Hill čelil nespolehlivému autu a technickým problémům, což jej stálo množství příležitostí k dobrým výsledkům. Jedním z mála světlých momentů byla Velká cena Maďarska. Celkově však skončil až 12. a získal pouze 7 bodů.
Damon Hill ukončil svou kariéru ve Formuli 1 s týmem Jordan, kde závodil v sezónách 1998 a 1999. Po náročném roce v týmu Arrows přijel do Jordanu s cílem získat zpět svou pověst rychlého jezdce, což se mu podařilo, ale jen částečně.
Sezóna 1998 začala pro Hilla rozpačitě, ale tým se postupně zlepšoval. Významný okamžik přišel na Velké ceně Belgie, kde Hill v náročných deštivých podmínkách získal své poslední vítězství v kariéře a první pro tým Jordan. Tento triumf byl ale výjimečný, Hill zakončil sezónu 1998 až na šestém místě v celkovém hodnocení.
V roce 1999 byl už Jordan silnější, ale v této sezóně zastínil Hilla jeho týmový kolega, německý Heinz-Harald Frentzen. Po sérii slabších výkonů se rozhodl ukončit kariéru po Velké ceně Japonska, což znamenalo konec jeho závodění ve Formuli 1.
Damon Hill zakončil svou kariéru s bilancí 22 vítězství, 20 pole positions a 1 titulem mistra svět. Jedná se o velmi dobré výsledky během celkem 8 sezón.
Po ukončení kariéry se Damon věnoval několika projektům. Stal se prezidentem Britského klubu závodníků, kde sehrál významnou roli při rozvoji britského motorsportu. Také pracoval jako komentátor televizních přenosů F1, což ocenili i mnozí diváci. Dodnes je tak Damon Hill přítomen ve světě F1 a upřímně, nikdy ho ani neopustil.
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 23.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024